Toyota rozpoczyna produkcję silników do napędów hybrydowych

Poziom inwestycji Toyoty w Polsce wzrasta do 5 mld zł

03-09-2019

Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l. Jednostki napędowe zaprojektowanych w ramach platformy TNGA będą się charakteryzowały dużą sprawnością cieplną i efektywną pracą w niższych temperaturach.

Ruszyła produkcja nowego silnika benzynowego

W fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach ruszyła produkcja silnika benzynowego o pojemności 2,0 l, zaprojektowanego w ramach globalnej platformy Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture).

Uroczyste uruchomienie linii produkcyjnej miało miejsce 3 września w obecności Sekretarza Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Grzegorza Pudy, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Energii Krzysztofa Kubowa, prezesa Toyota Motor Europe dr Johana van Zyla oraz kierownictwa Toyota Motor Corporation.

Nowy 4-cylindrowy silnik Toyoty o pojemności 2,0 l będzie mógł współpracować z elektryczną przekładnią hybrydową w napędach hybrydowych (m.in. Corolli Hatchback i TS Kombi), jak i stanowić samodzielną jednostkę napędową (m.in. w Toyocie RAV4).

Toyoty w Jelczu-Laskowicach
Inwestycje Toyoty w Polsce

Był to już drugi projekt związany z hybrydową technologią Toyoty zrealizowany w Polsce. Rok temu w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8. Przed nami dwie kolejne inwestycje związane z tą technologią. W kwietniu przyszłego roku w fabryce w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja mniejszej wersji silnika TNGA o pojemności 1,5 l. W roku 2021 fabrykę w Wałbrzychu zaczną opuszczać współpracujące z nim elektryczne przekładnie hybrydowe.

W ten sposób polskie zakłady Toyoty zaczną tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy.

„Napędy hybrydowe to istotny krok na drodze do pełnej elektromobilności, który już teraz pomaga miastom redukować szkodliwe emisje i stanowi jedno z narzędzi do walki ze smogiem. Ta inwestycja to znakomity impuls rozwojowy, dzięki któremu najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii przyjaznych środowisku wzmacniać będą polski i europejski rynek motoryzacyjny” – podkreślił w liście skierowanym do uczestników uroczystości Premier RP Mateusz Morawiecki.

Toyoty w Jelczu-Laskowicach
Rosnące zapotrzebowanie na niskoemisyjne technologie

Zapotrzebowanie na niskoemisyjne technologie Toyoty ciągle rośnie. Już co drugi samochód Toyoty w Europie (52%) i co trzeci w Polsce (35%) sprzedawany jest w wersji hybrydowej. W ślad za tym zlokalizowane w Polsce projekty rozwijają się bardzo szybko i w krótkim okresie uruchamiana jest druga i trzecia zmiana produkcyjna.

„Przechodzimy obecnie okres dynamicznej transformacji i rozwoju związanego ze zmianą profilu produkcji – odchodzimy od napędów konwencjonalnych na rzecz niskoemisyjnych napędów hybrydowych, w tym produkcji silników elektrycznych do samochodów Toyoty, montowanych i sprzedawanych w Europie. W ten sposób nasza fabryka staje się europejskim centrum niskoemisyjnej technologii hybrydowej, zwiększając systematycznie swój udział w elektromobilnym przemyśle motoryzacyjnym” – podsumował Eiji Takeichi, Prezes TMMP.

Już wkrótce poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 mld zł.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Hybrydy Toyoty korzystają z dwóch źródeł energii – silnika benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa.

Technologia hybrydowa – zdaniem Toyoty – stanowi ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest nie tylko ekonomicznym i wygodnym w użytkowaniu rozwiązaniem, lecz również gotowym narzędziem do walki ze smogiem.

Toyoty w Jelczu-Laskowicach
Projekty TMMP związane z technologią hybrydową
Podzespół Zakład produkcyjny Roczne zdolności
produkcyjne 3 zmiany
Wielkość inwestycji
[mln PLN]
Start produkcji
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.8
Wałbrzych 175 tys. 278 listopad 2018
Silnik konwencjonalny
2.0 l TNGA
Jelcz-Laskowice 309 tys. 370 wrzesień 2019
Silnik konwencjonalny
1.5 l TNGA
Jelcz-Laskowice 309 tys. 400 kwiecień 2020
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.5
Wałbrzych 175 tys. 300 kwiecień 2021
Silnik 2.0 Dynamic Force Engine TNGA

Nowoczesny 4-cylindrowy silnik 2.0 Toyota Dynamic Force Engine został zaprojektowany w ramach globalnej platformy projektowej Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture). Osiąga moc 180 KM przy 6 000 obr./min w napędzie hybrydowym oraz 173 KM przy 6 600 obr./min. w napędzie konwencjonalnym.

Charakteryzuje go wysoka sprawność cieplna na poziomie odpowiednio 41 i 40 procent, a także wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości. Silnik zużywa 4,7–5,6 l/km w napędzie hybrydowym oraz 7,0–7,7 l/100 km w napędzie konwencjonalnym* i charakteryzuje się podwyższoną pojemnością i efektywną pracą w niższych temperaturach. Dzięki temu elektryczny pojazd hybrydowy osiąga rewelacyjnie niskie emisje tlenków azotu na poziomie 10% wymagań normy EURO 6, co może istotnie przyczynić się do poprawy jakości powietrza.
*Zużycie paliwa zgodnie z normą (UE715/2007 z późn. zm. i aktami wykonawczymi)

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP ma w Polsce dwa zakłady. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych współpracujących z silnikiem 1.8 l, jednolitrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Roczne możliwości produkcyjne zakładu sięgają 175 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów.

W Jelczu-Laskowicach produkowane są silniki benzynowe o pojemności 1,5 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tys. jednostek napędowych rocznie.

Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie: w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Dowiedz się więcej

Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Wspólny projekt Toyoty i Hondy Welwalk WW-2000 Welwalk WW-2000 Poznaj nową generację robota rehabilitacyjnego Toyoty Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Autobus z wodorowym napędem Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Dowiedz się więcej Nowa Toyota C-HR Concept Nowa Toyota C-HR Concept Nowa wizja przyszłości 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli Nowy model co 30 sekund Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Dowiedz się więcej Toyota Ventures Climate Fund Toyota Ventures Climate Fund Poznaj nowy fundusz Toyoty Fascynująca Toyota Mirai Fascynująca Toyota Mirai 50 elektryzujących faktów TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans Czwarta z rzędu wygrana Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Rekordowe zainteresowanie klientów