Toyota przeniosła transport nowych samochodów między Francją a Wielką Brytanią na drogę kolejową. Pojazdy będą teraz przewożone pociągami między centrami logistycznymi w Valenciennes i Toton przez najdłuższy tunel kolejowy w Europie – Channel Tunnel. Jest to kolejny krok na drodze do dekarbonizacji operacji logistycznych Toyoty w całej Europie poprzez stopniowe ograniczanie transportu drogowego.
Toyota Motor Europe (TME) rozpoczęła nowy projekt logistyczny, w ramach którego uruchomiła połączenie kolejowe przez tunel pod Kanałem La Manche do transportu nowych samochodów między Francją a Wielką Brytanią. Partnerami logistycznymi w tym projekcie są Getlink i CAT Group. Rocznie planuje się w ten sposób przewozić około 70 000 samochodów. Będzie to około 270 kursów pociągów towarowych. Dzięki temu emisja CO2 sieci logistycznej TME zmniejszy się o 10%. Skróci się też czas trwania transportu – średnio nawet o 50%.
Toyota jest obecnie jedynym producentem samochodów, który korzysta z Channel Tunnel do przewozu nowych samochodów. Hybrydowe Corolle produkowane w brytyjskiej fabryce TMUK w Derby są transportowane do Valenciennes, a Yaris Hybrid montowany we Francji jest dostarczany do centrum logistycznego w Toton.
Nowy program kolejowy Toyoty
Do 2024 roku Toyota planuje przenieść na tory znaczną część swoich szlaków logistycznych. Pomoże to w realizacji głównego celu firmy – osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie.
Drugi etap programu rozpocznie się w kwietniu 2022 roku, kiedy centrum logistyczne w Valenciennes otrzyma połączenie kolejowe z czeskim Kolinem, gdzie są produkowane Yarisy i Aygo X. Z czasem ogólnoeuropejska sieć połączeń kolejowych obejmie także ośrodki Toyoty we Włoszech, Hiszpanii i Turcji. Firma przewiduje, że po zakończeniu tej fazy ograniczy przewozy ciężarówkami o ponad 7 mln kilometrów rocznie, co przełoży się zarówno na niższe emisje z transportu jak i mniejsze wykorzystanie dróg publicznych.
„Uruchomienie kolejowego połączenia między naszymi centrami logistycznymi we Francji i Wielkiej Brytanii to dla nas ważny krok, ponieważ staramy się stopniowo zmniejszać emisje dwutlenku węgla w naszej działalności, stawiając na innowacyjne, zrównoważone rozwiązania. Mamy ambitny plan zwiększenia wykorzystania kolei, co przyniesie dodatkowe korzyści klientom dzięki skróceniu czasu realizacji dostaw” – podkreślił Jean-Christophe Deville, dyrektor ds. transportu pojazdów w Toyota Motor Europe.