1. Porady
  2. Czym rozni sie naped hybrydowy od elektrycznego

CZYM RÓŻNI SIĘ NAPĘD HYBRYDOWY OD ELEKTRYCZNEGO?

RÓŻNICE POMIĘDZY EV A HV

Czym różni się napęd hybrydowy od elektrycznego?

Źródła napędu, które do niedawna określaliśmy mianem „alternatywnych” stają się coraz bardziej popularne. W 2020 roku sprzedaż samochodów hybrydowych Toyoty przekroczyła 15 milionów sztuk. Nic dziwnego, że kierowcy poszukujący nowoczesnego i ekonomicznego auta coraz częściej zwracają się w stronę hybryd i napędów elektrycznych. Dowiedzcie się więcej o ich najważniejszych cechach i różnicach.

Samochód „na baterie”

Najważniejszą różnicą pomiędzy samochodem elektrycznym a hybrydowym jest ilość wykorzystywanych źródeł napędu. Auto elektryczne (EV) to nic innego jak pojazd „na baterie”. W dużym uproszczeniu jego codzienna eksploatacja przypomina życie z telefonem komórkowym: za każdym razem, gdy w urządzeniu brakuje prądu musimy podłączyć je do źródła zasilania i poczekać, aż się naładuje.

W przeciwieństwie do smartfonów ładowanie samochodu zajmuje dużo więcej czasu. Współczesne pojazdy elektryczne nierzadko wymagają 8-10 godzin, aby uzupełnić baterie w domowych warunkach. Szybkie stacje ładowania lub wprowadzane przez niektórych producentów dedykowane ładowarki umożliwiają uzupełnienie 50% baterii w czasie około 30 minut, co zdecydowanie skraca postój w drodze. To ważne, gdyż niezależnie od wybranego auta elektrycznego postoje na trasie są nieuniknione. Obecnie jedynie kilka modeli oferuje zasięg na pełnym ładowaniu przekraczający 500 kilometrów.

Hybryda, czyli współpraca silników

W hybrydzie (HV) znajdziemy tradycyjny silnik spalinowy oraz wspomagający go, a często także wyręczający napęd elektryczny. Wykorzystanie dwóch odmiennych źródeł napędu przekłada się na dużo niższe spalanie, ale nie odbija się negatywnie na elastyczności i dynamice jazdy. Dzięki silnikowi elektrycznemu maksymalny moment obrotowy jest dostępny natychmiast. Silnik spalinowy z kolei pozwala na wydłużenie zasięgu auta hybrydowego do wartości porównywalnych z autami tradycyjnymi.

Pełen napęd hybrydowy Toyoty nie wymaga wykorzystywania żadnych zewnętrznych źródeł ładowania. Energia elektryczna jest odzyskiwana w trakcie jazdy (między innymi z hamowania) a silnik spalinowy sam doładowuje baterie, dlatego póki w zbiorniku znajduje się paliwo, auto będzie poruszać się przy wykorzystaniu najbardziej optymalnego źródła napędu. Oczywiście, kierowca sam może zadecydować o trybie jazdy wybierając manualnie tryb elektryczny EV, by minimalizować spalanie w miejskich korkach lub przełączyć się w tryb Power zapewniający najlepsze osiągi.

Czyste oszczędności

Auta hybrydowe charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacji w porównaniu z autami tradycyjnymi. Poza niezwykłą ekonomią jazdy hybrydy nie posiadają części narażonych na zużycie, takich jak sprzęgło, koło dwumasowe, turbina czy alternator, dlatego ich serwis jest tańszy. Ponad 20-letnie doświadczenie Toyoty w konstruowaniu aut z napędem hybrydowym oraz potwierdzona niezależnymi testami bezawaryjność aut używanych pozwalają użytkownikom na całym świecie cieszyć się cichą i tanią jazdą bez zmartwień.

Plug in czyli hybryda, którą można podłączyć

Dla osób, które poszukują hybrydy wzbogaconej o manualną funkcję ładowania znaną z aut elektrycznych, Toyota ma w ofercie model Prius Plug-in. To wyjątkowe auto łączy w sobie wszystkie zalety hybrydy – zasięg porównywalny z autami tradycyjnymi, bogate wyposażenie oraz cichą i komfortową jazdę – i dorzuca do listy korzyści możliwość podłączenia auta do źródła zasilania, dzięki czemu koszty paliwa jeszcze bardziej spadają. Łatwo wyobrazić sobie scenariusz, w którym użytkownik porusza się do pracy i z powrotem wykonując dziennie 50 kilometrów wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, a w weekendy korzysta z wydłużonego zasięgu podczas wyjazdów za miasto.

EV czy HV, który napęd będzie najlepszy dla mnie?

Wybierając swój następny samochód zawsze warto zastanowić się w jakich warunkach będzie użytkowany. Dla osób decydujących się na auto elektryczne niebagatelne znaczenie ma rozwijająca się infrastruktura, której wciąż daleko do zachodnich standardów (obecnie w Polsce znajduje się 1131 stacji ładowania, z których 32% to szybkie stacje ładowania prądem stałym, a pozostałe 68% to wolne ładowarki prądu przemiennego). Ci, którzy poszukują uniwersalnego i wszechstronnego auta pozwalającego na oszczędną jazdę miejską i długie podróże bez przestojów zdecydowanie powinni zainteresować się hybrydą.