Umów się na jazdę próbną
Umów się na przegląd
Konfiguruj swoją Toyotę

Toyota opracowała elektryczną ciężarówkę na wodór

Druga generacja napędu na ogniwa paliwowe

2018-08-01

Podczas seminariów managerskich Center for Automotive Research (CAR) w Michigan Toyota zaprezentowała nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy prototyp posiada o połowę większy zasięg w stosunku do poprzedniego modelu, który wynosi teraz aż 480 km.

Nowa ciężarówka Toyoty o nieoficjalnej nazwie Project Portal Beta posiada znacznie większe możliwości niż jej poprzedniczka. Podwojono zasięg na jednym tankowaniu do 480 km, samochód jest zdecydowanie bardziej zwrotny, ma obszerniejszą kabinę z miejscem do spania, a większą przestrzeń we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Na doskonały wynik Toyoty wływ mieli także dwaj inni zawodnicy zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRT – Jari-Matti Latvala i Esapekka Lappi. Wygrywając po trzy odcinki specjalne, wynik Toyoty powiększył się do 18 spośród 23 OS-ów całego rajdu. Latvala zameldował się na mecie jako trzeci z całej stawki – zaledwie 2,8 s za rywalem. Lappi ukończył sobotni etap na czwartym miejscu, jednak niedzielny wypadek zmusił go do rezygnacji z dalszej rywalizacji.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Zwiększenie zasięgu i funkcjonalności

Główny inżynier projektu Andrew Lund przyznał, że w pracy nad modelem Project Portal 2.0 czerpał przede wszystkim z doświadczeń zebranych podczas eksploatacji pierwszego prototypu:„Testując pierwszy prototyp w naszym ośrodku badawczym i na drogach okolic Los Angeles, zebraliśmy listę udoskonaleń, które powinniśmy uwzględnić przy projektowaniu i budowie nowego prototypu. Pierwsza ciężarówka miała pokazać, czy uda się zrealizować ten pomysł. Tym razem skupiliśmy się na opracowaniu lepszego samochodu oraz na możliwościach komercjalizacji tego rozwiązania”

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Efektem analizy tych danych było przeprojektowanie przez cały zespół układu elektrycznego, podzespołów elektronicznych i innych komponentów napędu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Project Portal Beta tak samo jak pierwszy prototyp ma identyczną moc ponad 670 KM i moment obrotowy około 1800 Nm oraz wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai z baterią o pojemności 12 kWh. Uzyskuje jednak o połowę większy zasięg w stosunku do pierwszej ciężarówki, która o łącznej masie całkowitej 36 290 kg z obciążeniem przejeżdża na jednym tankowaniu tylko 320 km.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Innowacje Toyota Way

Nowatorski program Project Portal idealnie wpisuje się w charakterystyczną dla Toyoty drogę innowacji, której ojcem jest Kiichiro Toyoda. To właśnie pod jego okiem na początku istnienia firmy na rynku motoryzacyjnym powstawał pierwszy seryjny samochód Toyoty – model AA. Podobnie teraz po serii eksperymentów, testów i udoskonaleń ciężarówka Project Portal 2.0 jest bardziej dopracowana, funkcjonalna i może pochwalić się większymi możliwościami

Program budowy elektrycznej ciężarówki na wodór wzmacnia pozycję Toyoty jako lidera elektromobilności i ekologicznych rozwiązań w motoryzacji. Wodór już od dłuższego czasu jest dla Toyoty sposobem na upowszechnienie całkowicie bezemisyjnego transportu – zarówno komfortowego dla użytkowników i zgodnego z przyzwyczajeniami kierowców, jak i umożliwiającego szerokie wykorzystanie energii odnawialnej oraz technologii przyjaznych dla środowiska.

Problem rakotwórczych zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych i tlenków azotu jest obecnie coraz bardziej widoczny. We wszystkich portach morskich w Stanach Zjednoczonych pracuje ponad 43 000 ciągników siodłowych z silnikami Diesla, a w samym porcie w Long Beach i w Los Angeles porusza się ponad 16 000 dużych ciężarówek, które w znacznym stopniu zanieczyszczają powietrze w metropolii. Szacuje się, że do 2030 roku ich liczba wzrośnie do 32 000.

„Chcemy przyczynić się do zmiany – do znaczącej poprawy jakości powietrza nie tylko w Los Angeles, ale w całych Stanach Zjednoczonych i na świecie”– przyznał Craig Scott, manager Toyota North America odpowiedzialny za zelektryfikowane pojazdy i technologie.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Więcej niż ciężarówka

Wodorowa ciężarówka Project Portal 2.0 w parku pojazdów firmy Toyota Logistics w porcie Long Beach jest elementem realizacji programu Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. eliminację emisji CO2 z działalności zakładów i budynków Toyoty na całym świecie.

W przedsięwzięciu przestawienia Centrum Logistycznego Toyoty na bezemisyjne funkcjonowanie ma pomóc także budowa instalacji Tri-Gen – elektrowni o mocy 2,35 MW z ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem, która obok energii elektrycznej będzie produkowała 1,2 tony wodoru dziennie. Ma powstać przy niej także stacja tankowania wodoru, z której będą korzystały m.in. ciężarówki Project Portal oraz samochody na ogniwa paliwowe okolicznych mieszkańców. Instalacja będzie w 100% korzystała z energii odnawialnej.

Dowiedz się więcej

Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK